vrijdag 4 november 2011

Moderne meesters in Mauritshuis

Jan Steen (1626-c.1679), ‘Soo voer gesongen, soo na gepepen’, c.1668-1670 (Mauritshuis, Den Haag)  
Vandaag maar eens naar de Mediamarkt getogen. Mijn digitale camera gaf geen sjoege meer en is vier weken geleden ter reparatie aangeboden via de servicedesk van Mediamarkt, waar ik vier maanden geleden de camera had gekocht. Binnen twee tot vier weken zou-ie gemaakt zijn, we zouden gebeld worden. De vier weken waren gisteren voorbij, diverse malen gebeld maar steeds in de wacht gezet. Dan maar zelf er heen.

Lang verhaal kort: de camera lag er al vanaf 20 oktober en we zijn dus niet gebeld. En een teleurstellend bericht: een reparatie zou de kosten van de camera verre overschrijden, bovendien betrof het waterschade en dat viel buiten de garantie. Tja, waterschade… Het zal wel, maar ik ben er niet mee gaan zwemmen, zoveel is zeker. Balen, binnenkort zal ik dus een nieuwe camera moeten kopen. Al met al toch een dure grap.


Maar goed, ik was nu toch in de stad en besloot naar het museum te gaan, naar het Mauritshuis om precies te zijn. Het Mauritshuis is beroemd om zijn prachtige collectie 17de-eeuwse oude meesters. Dan moet je denken aan Hollanders als Rembrandt, Vermeer, Jan Steen en Frans Hals, en Vlamingen als Rubens en Brueghel, en aan een Duitse kunstenaar als Holbein.

Op dit moment wordt er ook werk van moderne meesters geëxposeerd. Nou ja, modern, het gaat om kunstenaars die ook al heel lang dood zijn. Topstukken van Van Gogh, Monet en Dalí worden getoond naast hoogtepunten uit de eigen collectie. Dalí ontmoet Vermeer: Moderne meesters te gast bestaat uit verrassende schilderijenparen, één in iedere zaal van het museum. Ze laten zien hoe schilders in verschillende tijden met dezelfde artistieke vraagstukken omgingen.

Jan Steen (1626-c.1679), ‘Het oestereetstertje’, c.1658-1660 (Mauritshuis, Den Haag)


Zelf spreken de schilderijen waarop iets gebeurt, die een zekere expressie hebben, mij het meeste aan. De schilderijen van Jan Steen bijvoorbeeld, hebben altijd iets hilarisch, het zijn volkse taferelen waarbij het meestal een gezellige janboel is. Zoals op de foto helemaal bovenaan dit bericht, op het eerste gezicht zie je een gezellig ongedwongen familietafereel maar bij nadere bestudering valt op dat de vader (Jan Steen zelf) zijn zoontje pijp laat roken. Er is een theorie dat Jan Steen hiermee een moreel statement heeft willen afgeven: "in zo'n omgeving waar gerookt, gedronken en teveel lol wordt gemaakt, laat je je kinderen niet opgroeien'. Maar misschien zegt dit meer over de morele opvattingen van degeen die dit er in zag dan over Jan Steen zelf. Of Het Oestereetstertje, waarin sommige kunstkenners erotische elementen menen te herkennen. Dit vooral vanwege de oesters, een sterk seksueel getint symbool, zij werden vroeger gegeten om de zin in sex te stimuleren. En dan het meisje, dat de toeschouwer uitdagend-verlokkend aankijkt. Het is maar wat je er in wilt zien...

  
Johannes Vermeer - Gezicht op Delft, ca.1660/61, Doek, 96,5 x 115,7 cm
Mauritshuis, Den Haag


Geen opmerkingen: