Maar ik zou nog even verder gaan met mijn verslag van Praag. Ik zal mijn best doen om de wederwaardigheden van de tweede en derde dag in één blog weer te geven. Maar ik ben niet zo goed in kort en krachtig formuleren dus dat wordt nog een hele toer.
Woensdag 16 mei
Mijn eerste loopje op Praagse bodem was rond half zes 's ochtends. Steels verliet ik de hotelkamer en liep via de trap naar beneden, vier verdiepingen lager. Met de sleutel opende ik de voordeur en daarna eerst wat rondjes rustig inlopen. Vervolgens liep ik via Budecská (de straat waar ons hotel staat) naar beneden en vervolgens naar boven, het Riegrovy Sadie (een stadspark) in.
Daags ervoor liepen wij er tijdens onze eerste wandeling doorheen, het leek mij een prima plek om te trainen. Dat was het ook, maar voor iemand die moeite heeft met heuvels is het een crime. Je kunt wel proberen om zo vlak mogelijke stukken op te zoeken, maar zo werkt dat niet. Het ging steeds op en af, maar vooral op. Meermalen stopte ik met hardlopen en sleepte mij moeizaam wandelend naar boven, terwijl andere trimmers - vooral jongedames, net als bij ons - mij zonder noemenswaardige inspanning soepeltjes passeerden. Maar goed, ik heb toch zo'n 55 minuten volgemaakt, uit en thuis.
De stad Praag is ooit ontstaan op deze 'Heuvel der Goden'. Toen (we spreken over 870 n. Chr.) werd daarop een kerk gebouwd die nu niet meer bestaat maar wel het eerste ommuurde gebouw van de burcht was. Onder Koning Vaclav I kreeg de burcht echt vorm, honderdvijftig jaar later. Het complex beslaat 1000 jaar geschiedenis, wat ook te zien is aan de verschillende bouwstijlen: romaanse, gotische en classicistische architectuur wisselen elkaar af.
Op de drie grote binnenplaatsen die je passeert zie je tal van monumentale beelden en gebouwen, maar de grootste en indrukwekkendste is toch wel de St. Vitus-kathedraal. Halverwege de 14de eeuw is men begonnen met de bouw en deze is afgerond in.... 1929(!). Tot 926 stond er op de plek van de kathedraal een romaanse rotunda, die in de 14de eeuw werd vervangen door wat de grootste kathedraal van Europa zou worden. De aanzet tot de bouw werd gegeven door de Franse bouwheer Matthieu d'Arras, in opdracht van Koning Vaclav I. Daarna kwam de duitser Peter Parker die ook verantwoordelijk was voor de bouw van de Karelsbrug en daarna volgden nog een trits bouwmeesters.
De bus naar de ZOO deed er zeker twintig minuten over en ging helemaal steil de heuvels op naar boven. Dat hadden we lopend nooit gehaald!
Zoeken, zoeken, zoeken naar dat leuke restaurantje van vanmorgen. Weer niet gevonden. Wel een ander restaurantje, ook leuk. En lekker gegeten!
Tja... Die derde dag Praag komt toch later. Morgenochtend waarschijnlijk, want morgenavond volgt er natuurlijk een verslag van de (halve) marathon in Leiden!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten